Turismo Mataró | Qué ver y hacer en la ciudad del Maresme

imatge:

El turisme local a Catalunya ha experimentat un creixement notable els últims anys, i Mataró s’ha consolidat com un dels principals motors d’aquesta dinàmica al Maresme. Gràcies a la seva combinació d’atractius naturals, patrimoni històric, oferta cultural i serveis de qualitat, la capital comarcal ha captat cada cop més l’atenció de visitants de proximitat que busquen escapades curtes i autèntiques.

Aquest 2025, les dades confirmen que Mataró lidera el creixement del turisme local a la comarca, amb xifres rècord en allotjaments, restauració i participació en activitats culturals. En aquest article, analitzem les claus d’aquest èxit i com la ciutat està gestionant aquest impuls per garantir un turisme sostenible i de qualitat.

1. Factors que expliquen l’èxit de Mataró

Diversos elements han contribuït a fer que Mataró sigui un pol d’atracció turística:

Ubicació privilegiada

  • Proximitat a Barcelona: a només 30 minuts en tren o cotxe.

  • Accessibilitat excel·lent: connexió per carretera (C-32) i transport públic.

Això facilita escapades de cap de setmana o visites d’un dia per part de turistes locals i metropolitans.

Diversitat d’oferta

  • Platges urbanes de qualitat amb serveis complets.

  • Patrimoni cultural ric, amb modernisme, art contemporani i història romana.

  • Agenda cultural activa durant tot l’any.

  • Gastronomia local amb producte de proximitat i restaurants de nivell.

Una oferta diversa que permet adaptar-se als interessos de tot tipus de visitants.

Compromís amb la sostenibilitat

  • Nous projectes verds: ampliació de zones verdes i carrils bici.

  • Promoció de turisme responsable: campanyes per respectar l’entorn natural i cultural.

Aquest enfocament sostenible és cada vegada més valorat pels nous perfils de viatgers.

2. Xifres que ho demostren

Segons l’últim informe de l’Oficina Municipal de Turisme:

  • Augment del 18% en el nombre de pernoctacions respecte a l’any anterior.

  • Increment del 22% en visites a museus i espais culturals.

  • Ocupació hotelera mitjana del 85% durant els caps de setmana de primavera i estiu.

  • Més de 200.000 visitants durant l’any 2025, sumant turisme de proximitat, estatal i internacional.

Aquestes xifres situen Mataró per davant d’altres municipis del Maresme en termes de dinamisme turístic.

3. Perfil del visitant

El turista que arriba a Mataró el 2025 té principalment aquestes característiques:

  • Procedència: majoritàriament de Barcelona i rodalia, però també d’altres punts de Catalunya i d’Espanya.

  • Tipus d’estada: escapades de cap de setmana o ponts.

  • Motivacions: relax a la platja, gastronomia, cultura i esdeveniments.

  • Interès per la sostenibilitat: prefereixen activitats respectuoses amb el medi ambient i allotjaments amb polítiques ecofriendly.

Un perfil de visitant que valora la qualitat per sobre de la massificació.

4. Iniciatives que han impulsat aquest creixement

Nou Passeig Marítim

La renovació del passeig ha millorat l’atractiu del front marítim, fent-lo més amable per a vianants i ciclistes.

Fira Gastronòmica i altres esdeveniments

La Fira Gastronòmica, Les Santes i festivals com el Posidònia Fest atrauen milers de visitants cada any, dinamitzant l’activitat turística fora de la temporada estival.

Promoció digital

Mataró ha invertit en:

  • Campanyes de promoció online específiques per al turisme local.

  • Millora del web turístic amb informació actualitzada i reserves en línia.

  • Presència a xarxes socials amb continguts atractius i interactius.

Això ha permès arribar a nous públics, especialment joves i famílies.

5. Impacte econòmic i social

El creixement del turisme local ha tingut impactes positius clars:

  • Increment de l’activitat als hotels, restaurants i comerços.

  • Creació de llocs de treball en sectors com l’hostaleria, l’oci i el transport.

  • Dinamització cultural: més públic als museus, concerts i rutes guiades.

  • Revitalització d’espais públics gràcies a projectes de renovació urbana.

Aquest impuls, gestionat de forma equilibrada, contribueix a un desenvolupament econòmic sostenible.

6. Reptes de futur

Mataró vol seguir creixent en turisme local sense caure en la massificació. Alguns dels principals reptes són:

  • Diversificar l’oferta per distribuir millor els fluxos de visitants durant tot l’any.

  • Promoure experiències fora de temporada alta, com rutes de senderisme, enoturisme o activitats culturals d’hivern.

  • Garantir la convivència entre turistes i residents, especialment en zones com el front marítim.

  • Mantenir i millorar la sostenibilitat ambiental de totes les activitats turístiques.

L’objectiu és consolidar un model de turisme respectuós, integrador i de qualitat.

Consells per gaudir de Mataró com a turista

  • Descobreix la seva història: visita la Nau Gaudí, la Casa Coll i Regàs i les Termes Romanes.

  • Relaxa’t a la platja: amb totes les comoditats i serveis necessaris.

  • Gaudeix de la gastronomia local: tastant el peix fresc i els vins de proximitat.

  • Participa en esdeveniments locals: t’enduràs una experiència autèntica.

  • Explora els voltants: el Maresme ofereix natura, cultura i gastronomia a tocar de Mataró.

Conclusió

Mataró lidera el creixement del turisme local al Maresme perquè ha sabut combinar patrimoni, naturalesa, cultura i sostenibilitat en una oferta equilibrada i atractiva. El 2025 confirma la ciutat com una destinació ideal per a aquells que busquen qualitat, proximitat i autenticitat.

Amb una aposta clara pel turisme responsable, Mataró segueix escrivint una història d’èxit que beneficia tant visitants com residents.